Saturday, 14 April 2012

Langkah-Langkah Pengajaran


Langkah-Langkah Pengajaran

Langkah /
masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran
Dan Pembelajaran
Catatan

Set Induksi
(5 minit)

Guru melekatkan lirik lagu ‘Sungai’ di papan tulis.

Guru menayang video lagu/minus one lagu sungai.

Apakah yang ditunjukkan dalam video?

Murid-murid menyanyikan lagu ‘Sungai’

Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan dengan sungai

Guru mengaitkan tayangan video lagu sungai dengan topik pelajaran.

NILAI:
Bersyukur
Keindahan

Perkembangan
Langkah 1
(20 minit)







Sungai
a.   Sungai Yang Bersih
b.  Sungai Yang Kotor


Guru menunjukkan dua keping gambar kepada murid-murid.

Murid diminta memberikan idea atau pendapat tentang gambar sungai yang bersih & gambar sungai yang kotor

Guru bersoal jawab dengan murid untuk menguji tahap pemahaman murid.

KAEDAH :
Soal jawab

NILAI :
Peka
Teliti





Langkah 2
(20 minit)

Petikan Teks Pencemaran
1.     Perbincangan tentang punca, kesan & akibat daripada pencemaran.


Murid diberikan petikan teks tentang pencemaran sungai.

Membaca teks dengan betul mengikut intonasi dan sebutan yang betul dan kuat.

Guru membetulkan kesilapan bacaan murid.

Guru bersoal jawab dengan murid tentang petikan untuk menguji tahap pemahaman murid

Mengenal pasti punca, kesan & kibat daripada pencemaran


KAEDAH
Soal jawab

BBM
Petikan

NILAI
Yakin
Berani mencuba

Langkah 3
(10 minit)



Aktiviti
·         Mengisi maklumat dalam carta alir

·         Menyatakan punca, akibat dan kesan pencemaran air









Murid-murid diberikan carta alir.

Mengisi setiap petak kosong yang ada dalam carta alir

Memberikan jawapan untuk setiap tempat kosong dalam carta alir tersebut.

Guru membimbing dan membuat penilaian terhadap pencapaian objektif yang ditetapkan.

NILAI :
Bekerjasama
Yakin
Berani mencuba

KBKK
Membanding dan membeza

BBM
Carta alir


Penutup
(5 minit)



Rumusan
·         Mengatakan nilai murni







Guru merumuskan pelajaran pada hari.

a.     Kebersihan adalah separuh dari iman
b.    Kita perlu menjaga sungai kita daripada tercemar bagi mengelakkan hidupan sungai mati














No comments:

Post a Comment