Langkah-Langkah Pengajaran
Langkah /
masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Guru melekatkan lirik lagu ‘Sungai’ di papan tulis.
Guru menayang video lagu/minus one lagu sungai.
Apakah yang ditunjukkan dalam video?
|
Murid-murid menyanyikan lagu ‘Sungai’
Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan dengan sungai
Guru mengaitkan tayangan video lagu sungai dengan topik pelajaran.
|
NILAI:
Bersyukur
Keindahan
|
Perkembangan
Langkah 1
(20 minit)
|
Sungai
a. Sungai Yang Bersih
b. Sungai Yang Kotor
|
Guru menunjukkan dua keping gambar kepada murid-murid.
Murid diminta memberikan idea atau pendapat tentang gambar sungai yang bersih & gambar sungai yang kotor
Guru bersoal jawab dengan murid untuk menguji tahap pemahaman murid.
|
KAEDAH :
Soal jawab
NILAI :
Peka
Teliti
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Petikan Teks Pencemaran
1. Perbincangan tentang punca, kesan & akibat daripada pencemaran.
|
Murid diberikan petikan teks tentang pencemaran sungai.
Membaca teks dengan betul mengikut intonasi dan sebutan yang betul dan kuat.
Guru membetulkan kesilapan bacaan murid.
Guru bersoal jawab dengan murid tentang petikan untuk menguji tahap pemahaman murid
Mengenal pasti punca, kesan & kibat daripada pencemaran
|
KAEDAH
Soal jawab
BBM
Petikan
NILAI
Yakin
Berani mencuba
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Aktiviti
· Mengisi maklumat dalam carta alir
· Menyatakan punca, akibat dan kesan pencemaran air
|
Murid-murid diberikan carta alir.
Mengisi setiap petak kosong yang ada dalam carta alir
Memberikan jawapan untuk setiap tempat kosong dalam carta alir tersebut.
Guru membimbing dan membuat penilaian terhadap pencapaian objektif yang ditetapkan.
|
NILAI :
Bekerjasama
Yakin
Berani mencuba
KBKK
Membanding dan membeza
BBM
Carta alir
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
· Mengatakan nilai murni
|
Guru merumuskan pelajaran pada hari.
a. Kebersihan adalah separuh dari iman
b. Kita perlu menjaga sungai kita daripada tercemar bagi mengelakkan hidupan sungai mati
|
No comments:
Post a Comment